(CC BY-NC) Cordylus

(———-)

Bidragydere

Karl Christian Alvestad (f. 1988)

Førsteamanuensis i Samfunnsfag ved Universitetet i Sørøst Norge, campus Notodden. Han har tidligere undervist ved University of Winchester i Storbritannia. Blant hans publikasjoner er: “Seeing Him for What He Was: Reimagining King Olaf II Haraldsson in Post-War Popular Culture” (2018) og “Neither Dane, nor Swede, and Definitely not Finn: Transmission of Narratives of Otherness in 19th- and early 20th-century Norwegian Historiography” (2016).

Umberto Eco (1932-2016)

Italiensk semiotiker, filosof og forfatter. Gennem sin akademiske karriere var han blandt andet tilknyttet Università degli Studi della Repubblica di San Marino og Università di Bologna. Han har bidraget til en række forskningsfelter med arbejder inden for semiotik, litteraturkritik, mediekultur og middelalderstudier. I den bredere offentlighed er han især kendt som skønlitterær forfatter til værker som Rosens navn (1980) og Foucaults pendul (1988).

Pernille Hermann (f. 1970)

Lektor i Nordisk Sprog og Litteratur ved Aarhus Universitet og Adjunct Professor ved Islands Universitet. Hendes primære forskningsområde er den norrøne litteratur, og blandt hendes seneste publikationer er Old Norse Mythology – Comparative Perspectives, Harvard University Press, 2017 (red. med Stephen Mitchell, Jens Peter Schjødt og Amber J. Rose) og Handbook of Pre-Modern Nordic Memory Studies. Interdisciplinary Approaches, De Gruyter, 2018 (red. med Jürg Glauser og Stephen Mitchell).

Trine Imer Kappel (f. 1991) 

Cand.mag. i Historie fra Københavns Universitet fra 2015, hvor hendes speciale omhandlede de sociopolitiske forhold forud for Albigenserkorstoget i 1209. I 2016 holdt hun foredrag på International Medieval Congress i Leeds om tendenser i middelalderlige occitanske og franske dynastiske ægteskaber. Til daglig er hun personlig assistent ved en smykkedesigner i København.

Berit Kjærulff (f. 1991)

Ph.d.-studerende ved Litteraturhistorie på Aarhus Universitet. Hendes forskningsprojekt handler om politisk middelalderisme i dansk litteratur i perioden 1789-1848 med fokus på kongeskildringer. For nyligt har hun udgivet ”Medievalism and the Post-Medieval Middle Ages: A Review of Anglophone Medievalism Studies” i Orbis Litterarum (2018).

Jens Tang Kristensen (f. 1971)

Ph.d. i Kunsthistorie fra Institut for Kunst og Kulturvidenskab ved Københavns Universitet og nu ansat som postdoc samme sted. Han har publiceret adskillige bøger og artikler om kunst, æstetik og politik internationalt såvel som nationalt. Senest har han i samarbejde med billedkunstneren Claus Carstensen redigeret den internationale forskningspublikation Becoming Animal udgivet på Hatje Cantz i Berlin, 2018. Han er også forfatter til bogen Nationale konstruktioner i dansk kunst og kunsthistorie udgivet på Antipyrine i Aarhus, 2018.

Lone Kølle Martinsen (f. 1974)

Ph.d. fra Det Europæiske Universitetsinstitut i Firenze og nu ansat som seniorforsker på Grundtvig Centeret, Aarhus Universitet. Martinsen har især publiceret arbejder, der relaterer sig til 1800-tallets kulturpolitiske liv gennem læsninger af digteren B.S. Ingemanns litterære tekster, herunder This Time as Romantic Fiction: Monarchism and Peasant Freedom in the Historical Literature of B.S. Ingemann” og These Children of Nature: Cultural Exchange in Nineteenth-Century Danish Imaginings of Greenland”. Blandt hendes seneste arbejder er Konfliktzonen Danmark: Stridende fortællinger om dansk historie (red. med Sissel Bjerrum Fossat og Rasmus Glenthøj).

Mattias Gori Olesen (f. 1992) 

Ph.d.-studerende med speciale i moderne islam og arabisk-islamisk filosofi ved Afdeling for Religionsvidenskab på Aarhus Universitet. Hans projekt undersøger østliggørelsen af arabiske nationalidentiteter i slutningen af det 19. og begyndelsen af det 20. århundrede med særlig fokus på Egypten og den muslimske intellektuelle Muhammad Lutfi Jum’as (1886-1953) liv og værker.

Ane Preisler Skovgaard (f. 1989)

Ph.d.-studerende ved Kunsthistorie på Aarhus Universitet. Hendes forskningsprojekt handler om tekstil som billedmedium med fokus på middelalderens tekstiler. For tiden er hun beskæftiget med forskning i senmiddelalderlige broderier fra nonneklostre, som for nylig blev præsenteret på LUMEN-seminaret ”Visual and Material Culture in the Early Modern Period”. I anledning af udstillingen ”Dansk Gobelinkunst” holdt hun foredrag på Vendsyssel Kunstmuseum om tekstilers særlige egenskaber som billedmedium.